Kyrkjelydsprest Nobukazu Imazu har vore i heimlandet sitt Japan, og sender no reisebrev til fitjarposten.no.

Jeg reiste til Japan på ferie mandag 12. oktober, og flyturen gikk fra Bergen til Osaka via Amsterdam. Det tok ca. 11 timer fra Amsterdam til Osaka. I flyet så jeg veldig mange japanere med munnbind i forbindelse med svinneinfluensa! I Japan anbefales munnbind meget sterkt som en del av tiltakene for å hindre spredning.

Det var skikkelig norsk sommer med 25 grader da jeg kom til Japan. Mor og far tok imot meg på Kansai flyplass i Osaka med stor glede! Det er meget sjeldent at de ser meg (Jeg har vært i Japan bare 3 ganger siden 1998!). Deretter kjørte de meg til IKEA i Kobe for å la meg spise skandinavisk mat der. Jeg gledet meg over å spise svenske kjøttboller og poteter der! Samtidig merket jeg at jeg er blitt veldig norsk etter å ha bodd i Norge i over 10 år.

Det var selvsagt meget hyggelig å se mor og far igjen, men det største målet med denne Japan-turen var en fjelltur i Japan-alpene. Til tross for jetlag reiste jeg til Japan-alpene dagen etter. Jeg tok Skinkansen (høyhastighetstog i Japan) fra Kobe til Nagoya og et annet ekspresstog videre fra Nagoya til Matumoto.  I Matumoto besøkte jeg den prektige Matumoto borg fra 1504. Turen fortsatte fra Matumoto til Kamikouchi, et kjent feriested i Japan-alpene. Der gikk mange fjellvandrere med bjelle for å beskytte seg mot bjørner. En bjørn dukket opp og angrep mennesker i et område i Japan-alpene for ca. en måned siden.

Neste dag (14.oktober) våknet jeg opp kl.04.00, og gikk opp til Kita-Hotaka tind (3106moh) sammen med noen japanske fjellfolk. Det ble en lang fottur med tung sekk, og klokka var nesten kl.12.00 da vi kom opp til toppen av Kita-Hotaka tind. Vi var veldig heldig med været, og så over de mektige tindene i Japan-alpene derfra. Men det var iskaldt der med en del snø og is. Jeg gikk alene videre til Hotaka-hytta, og kom dit kl.17.00. Da var jeg veldig sliten og trøtt.

15.oktober stod jeg opp kl.05.00 for å se en soloppgang. Rett før soloppgangen fikk himmelen utrolig fantastiske farger. Og alt ble så lyst plutselig da solen kom opp. Det var en uforglemmelig opplevelse! Videre gikk jeg opp til Japans tredje høyeste fjell Oku-Hotaka tind (3190moh). Dessverre ble det tåke da jeg kom dit, og det var umulig å se en noe særlig derfra. Deretter gikk jeg tilbake og ned til Kamikouchi, og dro tilbake til Matumoto med tog og buss. Jeg hørte at det kom ganske mye snø på fjelltoppene i Japan-alpene en dag etter at jeg gikk ned derfra.

Jeg ble veldig fascinert over tiden i Japan-alpene. Før visste jeg ikke at det fantes slike spisse topper i Japan som på Sunnmøre, der jeg bodde før jeg kom til Fitjar. Fjellgåing er ganske populært blant japanerene, særlig blant de eldre. Jeg ble veldig overrasket over hvor mange spreke eldre mennesker det er i Japan!